فرهنگ سازمانی بهعنوان زیربنای رفتارها، نگرشها و تصمیمات سازمانی، نقش بسزایی در تعالی، انسجام و اثربخشی نهادهای اجتماعی و اداری ایفا می کند؛ در حالیکه ادبیات رایج مدیریت، عمدتاً با رویکردهای تجربی و انسانمحور به تبیین این مفهوم میپردازد، آموزههای اسلامی، بهویژه قرآن کریم و سنت معصومین (علیهم السلام)، با نگاهی توحیدی، اخلاقمحور و ارزشی، ابعاد عمیقتری از فرهنگ سازمانی را عرضه میدارند. هدف این پژوهش، شناسایی و تبیین شاخصهای فرهنگ سازمانی مطلوب درپرتوآموزه های دینی، با روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل اجتهادی ـ تفسیری است. دادهها از طریق تحلیل متون دینی و تفاسیر معتبر استخراج و دستهبندی مفهومی شدهاند. یافتهها نشان میدهد که شاخصهایی همچون اخلاص، عدالتمحوری، امانتداری، مشورت، مسئولیتپذیری، نظم، کرامت انسانی، تعاون و سادهزیستی و خدمتمحوری، شاخص های اصلی فرهنگ سازمانی در اسلام را شکل میدهند. این شاخصها، افزون بر جنبههای کارکردی، دارای بنیادهای معرفتی و اخلاقی هستند که تمایز آشکاری با رویکردهای دنیاگرایی دارند.