دکتری قرآن و علوم(گرایش مدیریت)، جامعه المصطفی العالمیه
چکیده
اهمیت یادگیری به طورکلی از آنجا ناشی میشود که اساس فهم رفتار انسان است تاجایکه عملکرد هرفرد بخصوص انسان سازمانی به عمل یادگیری اش بستگی دارد چراکه اودرهرلحظه ازعمرخود رفتارخاصی را انجام میدهد که باید این رفتارها را ازقبل آموخته باشد. یادگیری نه تنها درآموختن خاصکارهای سازمانی بلکه در رشد هیجانی، تعامل اجتماعی وحتی رشد شخصیت آنان نیز دخالت دارد. باتوجه به این نکته که یادگیری درطول زندگی انسان سازمانی جاری است وبه شیوه های مختلف روی میدهد بگونه ای که همه آنها دایم به نوعی درحال آموختن ویادگیری هستند. مثلا یاد میگیرند که چگونه وظیفه خود را انجام دهند وچگونه با دیگران درسازمان خود تعامل کنند، مسئله اصلی تحقیق این است که عناصر اصلی یادگیری چیست؟ واساسا ازچه شیوههای میتوان یاد گرفت؟. این تحقیق با هدف فوق؛ یعنی به منظور دستیابی به عناصر وشیوههای یاد گیری انسان سازمانی درآموزههای دینی انجام شده است. روش تحقیق به کار رفته دراین پژوهش، روش تحقیق کیفی از نوع "روش توصیفی-تحلیلی" میباشد. نتایج ویافتههای این تحقیق بخوبی نشان میدهد که غیر از آموزشهای رسمی، مهم ترین شیوههای یاد گیری عبارتند از: ایجاد زمینه های یاد گیری؛ مشاهده؛ شنود مؤثر؛ تجربه؛ تکرار؛ و پرسش وپاسخ.