عناصر و شیوه‌های یادگیری سازمانی درآموزه‌های دینی

نویسنده

دکتری قرآن و علوم(گرایش مدیریت)، جامعه المصطفی العالمیه

چکیده

اهمیت یادگیری به طورکلی از آنجا ناشی می­شود که اساس فهم رفتار انسان است تاجایکه عملکرد هرفرد بخصوص انسان سازمانی به عمل یادگیری اش بستگی دارد چراکه اودرهرلحظه ازعمرخود رفتارخاصی را انجام می­دهد که باید این رفتارها را ازقبل آموخته باشد. یادگیری نه تنها درآموختن خاص­کارهای سازمانی بلکه در رشد هیجانی، تعامل اجتماعی وحتی رشد شخصیت آنان نیز دخالت دارد. باتوجه به این نکته که یادگیری درطول زندگی انسان سازمانی جاری است وبه شیوه های مختلف روی می­دهد بگونه ای که همه آن­ها دایم به نوعی درحال آموختن ویادگیری هستند. مثلا یاد می‌گیرند که چگونه وظیفه خود را انجام دهند وچگونه با دیگران درسازمان خود تعامل کنند، مسئله اصلی تحقیق این است که عناصر اصلی یادگیری چیست؟ واساسا ازچه شیوه­های می­توان یاد گرفت؟. این تحقیق با هدف فوق؛ یعنی به منظور دستیابی به عناصر وشیوه­های یاد گیری انسان سازمانی درآموزه­های دینی انجام شده است. روش تحقیق به کار رفته دراین پژوهش، روش تحقیق کیفی از نوع "روش توصیفی-تحلیلی" می­باشد. نتایج ویافته­های این تحقیق بخوبی نشان می­دهد که غیر از آموزش­های رسمی، مهم ترین شیوه­های یاد گیری عبارتند از: ایجاد زمینه های یاد گیری؛ مشاهده؛ شنود مؤثر؛ تجربه؛ تکرار؛ و پرسش وپاسخ.

کلیدواژه‌ها