یادگیری سازمانی از منظر اسلام

نویسنده

علوم انسانی اسلامی

چکیده

تغییرات سریع و محسوس درعرصه­های مختلف علم وفناوری به طور فزاینده­ای فرایندهای جامعه بشری را تحت تأثیر قرار داده به طوری که سازمان­های سنتی دیگر قادر به هماهنگی با این تغییرات نیستند و تنها سازمانی شانس بقاء دارد که بتواند خود را پیوسته با تغییرات محیطی پیرامون خود وفق دهد. این تحقیق با هدف یادگیری کارکنان وکسب مزیت رقابتی درسازمان انجام شده ویکی از راه­های کسب مزیت رقابتی پایدار تأکید بر یادگیری وآموزش کارکنان وبالا بردن اطلاعات ودانش آنان است. درگذشته تنها رهبران به دنبال یادگیری بودند و لیکن امروزه سازمان­ها به دنبال یادگیری هستند و بوسیله یادگیری دانش پایدار در افراد و در سطح بالاتر در سازمان تولید می­شود وآن­ها را قادر به اجرایی نوآوری­ها و فعالیت­هایی می­سازد که ضامن بقای سازمان درمحیط متغییر امروزه خواهند بود. روش انجام این تحقیق توصیفی­_ تحلیلی به شیوه­ای کتابخانه­ای می­باشد. نتایج و یافته­های این تحقیق نشان می­دهد که از منظر اسلام انسان در بدو تولد ازهیچ علم ودانشی برخوردار نبوده است بلکه همچون لوح سفید و نانوشته­ای بوده که بعداً بوسیله چشم، گوش و عقل، خداوند علوم و آگاهی­هایی را در اختیار او قرارداده است. مهم­ترین مؤلفه­های یادگیری سازمانی از منظر اسلام عبارتند از آموزش، تجربه و مهارت نیروی کار در سازمان.

کلیدواژه‌ها