نقش اعتماد سازمانی در ارتقای سرمایۀ اجتماعی سازمانها

نویسنده

جامعه المصطفی العالمیه مجتمع قرآن و حدیث

چکیده

سرمایۀ اجتماعی از مفاهیم نسبتاً جدیدی است که در آن ارزش های مقبول و مؤثر در میان افراد جامعه، مورد مطالعه قرار می گیرد که امری قابل کنترل و انتقال در سازمان است. پرداختن به مؤلفه های ارتقای سطح سرمایۀ اجتماعی در سازمان به دلیل تلثیر
مستقیم در عملکرد کارکنان دارای اهمیت است. اهمیت روزافزون رویکرد منابع انسانی و تلثیر آن بر عملکرد سازمانی، سبب شده تا مطالعات رفتار سازمانی و شناخت عناصر مؤثر بر آن اهمیت بیشتری پیدا کند. لذا کارکنان در سازمان به عنوان یک جامعه مورد
مطالعه- دارای ارزشها و هنجارهای مورد تایید- هستند که نقش بسیار موثر در عملکرد افراد در سازمان دارد. با توجه به اینکه یکی از مهمترین عناصر و مؤلفه های سرمایۀ اجتماعی عنصر «اعتماد» است؛ موضوع این تحقیق مطالعه و بررسی «نقش اعتماد
سازمانی در بهبود سرمایۀ اجتماعی در سازمان» قرار داده شد. در این تحقیق با استفاده از منابع مطالعاتی گذشته بصورت کتابخانه ای و با روش توصیفی تحلیلی، به مطالعۀ نقش اعتماد بر ارتقای سرمایۀ اجتماعی در سازمان ها پرداخته است. با بررسی تحقیقات انجام شده، به نتایجی رسیدیم که اعتمادسازمانی در ارتقای سرمایۀ اجتماعی سازمانها تلثیر مستقیم و مثبت دارد.

کلیدواژه‌ها