بررسی روش های رفتار سازمانی در سازمان های آموزشی ازدیدگاه اسلام

نویسنده

علوم انسانی

چکیده

در این مقاله تلاش گردید تا روش های رفتار سازمانی در سازمان های آموزشی ازدیدگاه اسلام مورد بررسی قرار گیرد. روش های درست جزء بایدهای این حرفه (رفتار سازمانی) محسوب می شوند و دست اندر کاران سازمان موظفند که در فعالیت های خود به آنها، بخصوص در سازمان ها و مراکز آموزشی، مؤمن و عامل باشند. اهمیت اش آنست که کاربرد روش ها، در سطوح مختلف اعم از مدیران، کارکنان، اساتید، معلمان و دانش آموزان و دانش پژوهان هدایت و کنترل رفتار را در سازمان های آموزشی مورد تأیید قرار دهند و ازطرف دیگر پژوهشگر را بر آن داشت تا با مطالعه این موضوع، زمینه های بهبود رفتار سازمانی مطلوب را و با استفاده از منابع دینی و اسلامی (آیات و روایات) بیان و ارائه نماید. هدف از این پژوهش دستیابی به روش های رفتار سازمانی در سازمان های آموزشی در رویکرد اسلامی آن می باشد و در اسلام تعاریف خاصی از رفتار ارائه می دهد که مبتنی بر استدلال، منطق، حقایق و فطرت انسان هاست. اسلام برای نمایش و ادراک این تعارف و مرزبندی ها، روش های عملی برای همة آنها مطرح کرده، فراروی انسان ها قرار داده است. یافته های که دراینجا بدست آمده، 19 تا روش می باشد که مورد بررسی قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها