مدیران در سازمانها در پی یافتن بهترین راه برای تحقق اهداف خود با استفاده از منابع موجود هستند، آنها در تلاشند با بکارگری تجهیرات، امکانان و منابع به صورت کارآمد و اثربخش بهرهوری سازمان را بیش از گذشته افزایش دهند. از طرفی جلوگیری از اسراف در سازمانها حلقه مفقودهای بوده که مدیران همواره در پی رسیدن به آن بوده اند تا از این طریق به تعالی سازمان کمک نمایند. بنابر این در تحقیق حاضر سعی بر آن است که افزایش بهرهوری در سازمان با دوری از اسرافهای موجود در آن مورد بررسی و تبیین قرار گیرد. این مهم چیزی نیست جز اجرای یکی از دستورات اسلامی که توصیه شده، باید از دستورات، فعالیتها و هزینههای غیر ضرور فردی، اجتماعی و سازمانی جلو گیری شود. روش این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و فن دستیابی به یافتهها تحلیل محتوای کیفی میباشد. نتایج به دست آمده نشان میدهد، با تکیه به باورهای اسلامی ابزاری که مانع اسراف و منجر به بهرهوری در سازمان میشود عبارتند از: 8 مقوله، سبکهای مدیریتی، ایجاد خود کنترلی، نیروی کار متخصص، مدیریت زمان، استفاده از تکنولوژی، دوری از مخارج غیرضرور، کاهش سطوح سازمانی و ایجاد ارتباطات اثربخش، در قالب 23 زیر مقوله.