تحقیق حاضر برخی از موضوعات مهم تحت عنوان مبانی فلسفی ارتباطات انسانی، نظیر معرفت شناسی، هستی شناسی، ارزش شناسی و هستی شناسی را مورد کنکاش قرار داده است. البته روشن است که ارتباطات مؤثر و تعدیل رفتاری به عنوان مهمترین اهداف تربیتی در سازمان های آموزشی می تواند شرایط رقابت را بوجود آورد، اما اینکه تبادل اطلاعات و یا ارتباطات موثردر سازمان های آموزشی از مبانی فلسفی هم برخوردار است یا خیر؟ سوالی استکه تحقیق حاضر سعی دارد بدان پاسخ متناسب و علمی ارائه نماید. روش تحقیق در این پژوهش تحلیلی- توصیفی است و از یافته های آن می توان نتیجه گرفت که برای ارتباطات سازمانی مبانی فلسفی وجود دارد؛ ولی غالبا به صورت انفرادی مطرح شده است. بدین معنی که یا فقط مقوله ارتباطات مورد بررسی قرار گرفته و یا مباحث صرفا متوجه مبانی فلسفی است که تحقیق حاضر ضمن بیان برخی از مهم ترین مبانی فلسفی ارتباطات مانند معرفت شناسی و انسان شناسی، مباحث ترکیبی آن را نیز به عهده دارد و آن را به صورت یک عبارت مستقل تحت عنوان مبانی فلسفی ارتباطات در سازمان های آموزشی مورد بررسی قرار می دهد.